Kontakt

Ambulance klinické logopedie

Mgr. Kateřina Slezáková
Klinická logopedie - Logos Praha s.r.o
IČO: 05151058

Poliklinika Čumpelíkova
18200 Praha 8 – Kobylisy

Tel.   +420 286 588 129
Tel.   +420 283 881 332
Mob.  +420 723 448 884
info@logopedie-praha.cz

Otázky a odpovědi

Zde naleznete odpovědi na nejčastější dotazy. Pokud jste zde odpověď na Váš problém nenanalezli, pošlete nám ji prostřednictvím formuláře níže a mi Vám rádi poskytneme odpověď.

*

*





Zodpovězené dotazy

Otázka: Dobry den, dceri bude v rijnu 6let. Slovni zasobu ma celkem dobrou, ale stale nevyslovi r a rr. Chtela bych se zeptat, zda mam vyckat nebo s ni navstivit logopedii. Pristi rok jde do 1.tridy. Dekuji za odpoved
Odpověď: Dobrý den, pokud ještě nyní R nevyslovuje , je potřeba logopedické intervence. Zavolejte na tel. 723448884 a domluvte si konzultaci. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, ráda bych se zeptala, kdy je všeobecně vhodné zajít na 1. návštěvu k logopedovi. Dítěti bude 5 let a má problémy se sykavkami. Jinak mluví celé věty.Děkuji za odpověď Svobodová
Odpověď: Dobrý den, vhodná doba pro návštěvu logopeda, pokud není výslovnost bezchybná je kolem 5. roku věku dítěte. Pokud máte zájem o konzultaci, zavolejte na tel. 723448884 a domluvte si schůzku. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, syn 3roky a 3měsíce starý, neodpovídá na otázky, ale opakuje je... Jinak mluví ve větách, výslovnost má správnou. Zpívá písničky, baví ho písmenka a číslice. Jen ta komunikace vázne při otázce...vždy jí jen zopakuje. Ve školce dle paní učitelky prý moc nekomunikuje. Zato doma tu pusu nezastaví :-). Máme navštívit logopedii, nebo máme ještě vyčkat? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, určitě ještě vyčkejte, v tomto věku dochází k velkému nárůstu slovní zásoby a CNS dítěte bývá zahlcena, takže se v řeči vyskytují nesrovnalosti. Vše souvisí s dozráváním CNS a propojenosti mozkových center. Věnujte dítěti čas a komunikujte s ním and knihami, vše přirozenou cestou, neopravujte ho zatím Ozvěte se, až kolem 4. roku dítěte. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobry den, chtela jsem se zeptat, jak casto se dochazi s ditetem na logopedii. Mame diagn. vyvojovou dysfazii expresivni, dceri jsou tri roky a dva mesice. Zacala behem mesice hodne opakovat, dokonce spoji vetu se tremi nekdy i ctyrmi slovy. Logoped stale ceka, az naskoci rec a udajne dozraje CNS, zatim dochazime po 6 tydnech zhruba na 45 min. pri cemz dceru hra zrovna moc nezaujme, protoze jsou to vesmes hry, co hrala jiz jako mala. Domnivam se, ze bychom mohli chodit casteji a zacit na reci vice pracovat nebo dostávat domaci ukoly. Treba je to jen muj subjektivni pocit. Mam szrach, abyvhom neco nezanedbali. Dekuji Novakova D.
Odpověď: Dobrý den, v tomato věku je diagnosa vývojové dysfazie zcela určitě předčasná. Jde o zpožděné zrání CNS, zejména propojení jednotlivých mozkových center. Náprava výslovnosti je předčasná a zbytečná, je třeba postavit základy . Mezi prvotní předpoklady patří pohyb, koordinace pohybu, střídání pohybových vzorců, rovnováha, Dále potom zraková percepce - rozdíky, bludiště, puccle, skládání obrázků…a nejdůležitější je sluchová percepce - rozlišování zvuků, říkadla, písně s rytmizací, rýmování slov…Vše se dá dělat formou hey, jam zřejmě činíte. Nápravou výslovnosti byste nic nezískala, spíše byste dítěti ublížila. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, paní doktorko chtěla jsem se zeptat: syn (4,5 r.)chodí již přes rok na logopedii a nevidím žádný pokrok špatně vyslovuje a neumí písmena L, CH, R, Ř a všechny sykavky, problémy s J a V u začátků některých slov. Je na čase najít si jiného logopeda? Syn se snaží, spolupracuje.
Odpověď: Dobrý den, dle mého názoru jste začali příliš brzy s nápravou výslovnosti. V tomto věku je třeba zabývat se jinými problémy , které ale s výslovností souvisí. My nejprve pracujeme se sluchovou , zrakovou diferenciací a motorikou a teprve kolem 4,5 věku začínáme stavět základy správné výslovnosti. Pokud jste od 3,5 let cvičili výslovnost , tak změňte loopeda.. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobry den, syn 2 roky a 7 mesiacov pouziva asi 250 slov vcetne citoslovci, ktore spravne priraduje k predmetom a cinnostiam, prikazy poslucha a aj ukazuje v knizkach na poziadanie. Nie vsetky slova vyslovuje spravne, ale neopravujeme ho. Co nas trapi, nespojuje slova k sebe, vety netvori a malokedy ma chut s nami slovne komunikovat, skor gestami. Pouziva stale aj detsky zargon. Mame to riesit uz na logopedii alebo este pockat? Hovorime na neho dvomi jazykmi, manzel cesky a ja slovensky. Inak sme absolvovali vysetrenia sluchu, neurologiu a aj rannu peci, syn je mentalne v poriadku, aj motoricky vyspely na svoj vek, az na tu rec.
Odpověď: Dobrý den, omlouvám se za pozdní odpověď, ale server nefungoval. U vašeho syna se jedná zřejmě o opoždění vývoje řeči na podkladě nezralosti CNS. Řeč se bude postupně nabalovat, je třeba se zaměřit na rytmickou složku řeči - vytleskávání říkadel, písní, hudebně- pohybová výchova. Můžete také vytleskávat slova i věty. Tvořte jednoduché věty a rozvíjejte myšlení - různé přiřazování obrázků, třídění . Řeč neopravujte, chalet za každý pokes o komunikaci. je potřeba nab alit slovní zásobu - pasivní a aktivní slovník, prohlížejte si společně knihy každý den. Jeho řeč bude delší dobu špatně srozumitelná, bude třeba po 5. rice napravovat výslovnost. S pozdravem Slezáková

Otázka: DObrý den, mám dceru 4,5 roku, která má sice bohatou slovní zásobu, ale stále špatně vyslovuje sykavky, L, r a ř ještě neumí, kdy je vhodné navštívit logopeda. a dále mladší dcera, ted ji budou v srpnu 2 roky nechce zatím mluvit - teda mluví a žvatlá si něco čemu nikdo nerozumí, jak to vylepšit. ev co bych potřebovala abych se k vám mohla objednat na vyšetření. děkuji Pejšová
Odpověď: Dobrý den, s vadnou výslovností je třeba začít kolem 5 let. S mladší dcerou ještě vyčkejte, snažte se podpořit složku rytnizační, říkadla, v rytmu tleskání, pohupování. Slova můžete také vytleskávat a snažit se, aby se vám dcera dívala na pusu a odezírala. Do řeči ji nenuťte, rozvíjejte porozumění - přines, podej, na co je kartáček - gesta jsou také důležité , kam dáme panenku, ..Prohlížejte si denně knížky a snažte se, any ukazovala, co jí řeknete, produce slov přijde až potom. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, náš syn v červnu 7 let. Začal mluvit zhruba v 5 letech. Nyní chodí na logopedii ale většinou neřiká plnou věci. Třeba řekne můžu napít, může bombon a podobně. Když má náladu nebo to po něm opravdu vyžaduji řekne to zprávně. Nyní v září jde do školy a bojim se že to nebude zvládat ale když chce je šikovný jen občas se mu prostě nechce a nic s ním nehne. To říkala i paní učitelka z přípravného ročníku. Děkuji za odpověď.
Odpověď: Dobrý den, reaguji na váš dotaz ohledně syna. Domnívám se, že by vám logoped měl říci, jaký je důvod těchto potíží. Určitě byste měli macvičovat hláskovou analýzu a syntézu slov, pokud toto neděláte, měli byste změnit logopeda. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobry vecer chtela bych poprosit o radu. Syn 3roky ma problem s vyslovnosti pismene K. Mluvi pekne ve vetach rekne si o vse co potrebuje,ale ve vsech slovech s pismenkem K nahrazuje pismenem T.Treba priklad (tolačet misto koláček) toza-koza atd chtela bych s nim trenovat, ale nevim jak nebo mame navstivit logopeda? za odpoved dekuji
Odpověď: Dobrý den, ve 3 letech je na nápravu výslovnosti ještě brzy. Můžete zkoušet jen slabiky - př. jak dělá slepička - on řekne to, to a vy zkusíte, jestli by byl schopen prstem si podržet špičku jazyka dole na spodině dutiny ústní a mírně vzad - to je rozdíl od T , které se vyslovuje nahoře. Není to většinou tak jednoduché, jak to vypadá, ale zkuste to. Nijak na něj netlačte, spíše formou hry. Pokud budete mít nějaké otázky, napište. s pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, naše dcera (v září jí byly 3 roky), často používá ve slovech písmeno H. Např. místo boty říkà hoty, pes...hes a takto je to u spousty slov. Jinak písmeno B, P, .... říkat umí. Také jí nejde vyslovit K,L, Z, F...a používá opět písmeno H. Bohužel na preventivní prohlídce z ní paní doktorka nevypáčila skoro žádné slovo :-( Máme to už nějak řešit nebo ještě vyčkat? Akorat před lidmi které nezná, tak nemluví. Děkuji za odpověď, Vrbová
Odpověď: Dobrý den, záleží na tom, zda vaše dcera tvoří věty, zda si dokáže říci o to, co potřebuje. Opravujte spíše gramatickou stránku řeči než výslovnost. Ta se řeší až později, kolem 4. roku nejdříve. Nyní se zaměřte na zvukomalebnost jazyka, říkadla,stále dokola opakujte každý večer knihy s říkadly, písničky a rytmizování. Vytleskávání slov, písniček.Když si s dcerou povídáte, snažte se, aby vám viděla na ústa a slova lehce rozdělujte na slabiky. Mluvte pomalu a zřetelně. Ve věku čtyř let se ozvěte znovu. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den. Naše dcerka (čerstvé 4 roky) ráda a hodně mluví a donedávna i (na svůj věk) celkem dobře vyslovovala. Najednou (před několika měsíci) ale začala mluvit hodně nahlas, rychleji a hlavně špatně vyslovovat sykavky, jejich výslovnost se teď blíží "f" (Elifka, fova) a hrozně tahá za uši. Zvláštní je, že správně vyslovit je umí. Když má dané slovo zopakovat, vysloví ho správně (Eliška, sova). V proudu řeči ale málokdy. Čím vzrušenější a rychlejší projev, tím více "f". Bojím se, aby jí tento ledabylý styl mluvení nezůstal. Co s tím?
Odpověď: Dobrý den, na nápravu sykavek je optimální období od 5. roku věku. V současné době můžete zkoušet říkat pomalu slova , aby je správně vyslovila po vás. Je potřeba zpomalit tempo řeči, např.vytleskávat slova a počítat slabiky, pokud by byla schopna určit první hlásku nebo slabiku ve slově, tak si je říkat. Zpívat nebo nějak rytmizovat - říkadla, písně. Citlivě opravujte nesprávnou výslovnost. Pokud v 5ti letech nebude výslovnost správná, ozvěte se. s pozdravem Slezáková

Otázka: Dobry den.Dcerka ma 5let a vubec nerika pismeno K.Uplne ho ze slova vynecha a nenahrazuje ho ani jinym pismenkem.Zatim chodime jen k logopetce ve skolce,ale ta si s tim nevy rady,ze se s tim jeste nesetkala.Vetsinou deti nahrazujou K pismenem T.Ptaj se mne, zda mala nemela rozstep patra,ale chodime casto na orl,je vic nez rok po operaci nosni mandle,tak si rikam,ze by si tam snad neceho vsimli.Casto trpime na zadni rymu a mnohokrat je sliset jakoby mluvila nosem a bubla ji to tam.Nevite nam poradit na koho bychom se mohli obratit?Dekuji.Maruska
Odpověď: Dobrý den, určitě bude nejlepší, když se objednáte do naší ordinace. Je třeba vaši dcerku vyšetřit a zhodnotit příčiny jejich problémů. Volejte kdykoli na tel 283881332 nebo 723448884. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, syn 3,5r mluví nesrozumitelně, vynechává některá písmena, jiná zase zaměňuje. rozumím mu v podstatě jen já. od miminka velmi slintal, a ještě dnes s tím má trochu problém. myslím, že tato skutečnost může se špatnou výslovností souviset..doma trénujeme, vytleskávám mu slova, koupila jsem logopedické knihy podle kterých mu ukazuji v jaké poloze mají být mluvidla atd..ale výsledky jsou minimální..měla bych ho již teď objednat na logopedii nebo počkat do 4let? děkuji
Odpověď: Dobrý den, váš syn má zřejmě nezralou CNS a nedokonale propojené mozkové sítě, které jsou předpokladem rozvoje řeči. Je potřeba zatím přirozenou cestou rozvíjet myšlení, prohlubovat poznatky vašeho dítěte v různých jiných oblastech , nesoustředit se jen na řeč. V oblasti řeči se zaměřte na zvukomalebnost jazyka -tzn. říkadla, písně, rytmizace, rýmování a také cvičte motoriku jazyka před zrcadlem- zejména pohyby jazyka do stran a nahoru na tvrdé patro.Slova, která chcete, aby po vás syn opakoval, vytleskávejte. Snažte se syna stále chválit za sebemenší snahu o komunikaci a buďte trpělivá. Váš syn se mluvit naučí s naší pomocí bez poruch a vad výslobnosti. Zatím ještě vyčkejte min. do 4 let věku dítěte. Můžete si v Portále koupit naši publikaci - pracovní listy pro rozvoj řeči - Mluv se mnou, zabývající se těmito dětmi. S pozdravem Slezáková

Otázka: dobrý den synovi je 32 měsíců, nemluví jen zvlatla, jen par slov - spis jako tata, papa, jinak kdyz se po nem neco chce, nekdy to udela, nekdy ne, jinak si ukaze... jak na nej dekuji LEnka
Odpověď: Dobrý den, nejprve je třeba vyšetřit sluch, zda váš syn dobře slyší. Pokud jste si jista, že sluch je v pořádku, zkuste se synem pracovat na zvukomalebnosti jazyka - společně si prohlížet a opakovat říkadla, vytleskávat je, spojovat rytmus a řeč. Vytleskávat slova, artikulovat výrazně a donutit dítě, aby se na vás dívalo - zároveň však na dítě nijak netlačit a nevyžadovat slovní odpověď. Rozvíjejte myšlení dítěte a schopnost rozumět různým pokynům a úkolům. Kupte si v Portále knihu Mluv se mnou - v úvodu jsou základní postupy . Buďte trpělivá, vyčkejte do 3 let věku dítěte a potom se ozvěte. Měli byste dosáhnout toho, aby dítě ktrátká slova začalo postupně po vás opakovat. S pozdravem Slezáková

Otázka: Zde uveďte Váš dotaz ...Dobrý večer, ráda bych se informovala, zda bych měla navštívit logopeda v případě, že dcera nemluví. Respektive mluví asi tak jako dvouleté dítě. Máma, táta, hafík, pa, ňami, koukat, pití, horký ...+- jsem skoro vyčerpala slovní zásobu. Tamara je narozena 7.7.2011. Byla jsem na neurologii a nic nenašli. Další věc je, že v těch slovech co zvládá, vkládá všude K. Tedy místo tam říká kam dokonce i táta, poví káka. Domnívala jsem se, že návštěva logopeda by měla být až když dítě mluví, ale teď si nejsem jista.Děkuji za odpověď Vortelová
Odpověď: Dobrý den, reaguji na váš dotaz ohledně řeči vaší dcery. Vaše dcera má zřejmě opožděné zrání CNS. Její řeč je nezralá na její věk a je třeba si vysvětlit některé principy nápravy řečové produkce vaší dcery. Bylo by třeba, abyste se objednali a s dcerou přišli do logopedické ambulance na konzultaci. S pozdravem Slezáková, tel.723448884, 283881332

Otázka: dobrý den mám dcerku v lednu ji budou 3 roky. Moc nemluví, spíše jen slova, občas spojí sloveso. Je to v tomto věku ještě normální nebo mám navštívit specialistu? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den, vaše dcera má zřejmě opožděný vývoj řeči na podkladě pomalejšího zrání mozkových center, respektive jejich nedostatečné propojení. K propojenosti mozkových center napomáhá propojování činností z obou hemisfér - jako je zpěv a rytmizace, kresba s říkadly, říkadla a rytmizace, křížové pohyby končetin a také podpůrné léky - např eyeQ Řeč přichází až zpožděně postupně za zlepšováním mozkových synapsí. Do řeči jí nenuťte. Můžete si v Portále koupit publikaci určenou těmto dětem - K. Slezáková - Mluv se mnou a v úvodním textu si přečtěte podrobnosti. Dále si pořiďte Fr. Synek - Říkanky s pohybem a zahlťte dceru říkadly s rytmizací. Dále vytleskávejte slova a snažte se, aby dcera odezírala z vašich úst. Ozvěte se za půl roku, jaký jste udělali pokrok. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den se synem navštěvujeme logo od 4 let,nyní mu bude 9let.Bohužel se stále vracíme k L,Š,Č,Ž,S,R.Jakmile dokončíme některé z těchto písmen,do měsíce opět písmenko správně nepoužívá.Pokud ho upozorním opraví se,ale pak nespolupracuje.Při čtení si dává pozor. Z PP poradny je závěr ADHD,dysgrafie,oslabené sluchové vnímání a rozlišování.z vyšetření DPA -adhd,dyslalie.Medikace Ritalin jen ve školní dny 1-1/2-0-0 . Bohužel už si doopravdy nevím rady,jak se synem logo procvičovat,již je velmi otráven.Děkuji vám za nějaké tipy.S pozdravem Kundrtová
Odpověď: Dobrý den, váš problém není čistě logopedický, tudíš nestačí náprava hlásek . Váš syn má pravděpodobně špatně propojené mozkové sítě, které se spojují v místě koordinace řečových funkcí - v tzv. Brokově oblasti. Nedošlo tak u něj k tzv. zpětné vazbě, která zabezpečuje zpětnou kontrolu toho, co vysloví. Tomu napovídá i syndrom ADHD, který vše vždy doprovází. K propojování mozkových sítí napomáhají léky, které by vám měl doporučit neurolog, dále křížové pohyby končetin a propojování činností současně z obou hemisfér - psaní písma psací formou nikoli tiskací současně s hlasitým předříkáváním napsaného. Čtení současně s psaním obloučků pod každou slabikou. ...Bohužel vás nemohu vzít do péče, jelikož mám přeplněný stav pacientů. Zkuste se obrátit na Mgr. Kučerovou na Foniatrické klinice v Žitné .S pozdravem Slezáková

Otázka: Vážená paní doktorko, ráda bych se na Vás obrátila s dotazem zda je nutná návštěva u logopeda a případně v jakém věku dítěte. Máme 4-letou dceru, která je velmi komunikativní, mluví celkem bez problémů a srozumitelně, jen doposud neumí R a Ř a neumí vyslovit T. Říká místo táta-káka, otočit-okočit atd. Na druhou stranu mám někdy pocit, že když třeba volá na tátu "tatí", tak nepoužije písmeno K. Nebo třeba, když vyslovuje svoje jméno Terezka, tak také neříká K. Nevím, zda je v jejím věku nutná návštěva logopeda nebo zda ještě počkat.... Děkuji Vám za radu. P. Zaujecová
Odpověď: Vážená paní, vadnou výslovnost u dětí je nejlepší řešit v období od 5-7 let . Zřejmě to u vaší dcerky na logopedickou nápravu bude, ale vyčkejte až na období kolem 5ti let. Nic nezanedbáte, spolupráce bude mnohem lepší. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, můj 3,5 letý syn vynechává u některých slov první písmena hlad - ad, žízeň - ízeň, vynechává písmena u předložek na kolo -a kolo a nejde mu vyslovit písmeno T místo něj používá K káka - táta, Toníček - Koníček. Jinak spojuje slova do vět, používá slovesa... Prosím, paní dokrotrko, o radu, zda už je vhodná doba pro návštěvu logopedie Děkuji Fárníková
Odpověď: Dobrý den , ještě bych vyčkala do 4 let, ale prosím , s vadnou výslovností a vynecháváním hlásek ho nijak nestresujte, neopravujte. Pokuste se vytleskávat a slabikovat slova nebo říkadla. Dbejte, aby pozoroval vaše ústa, pokud k němu mluvíte, a snažte se používat jednoduché věty, které by po vás mohl syn opakovat. První hlásky nebo slabiky více zdůrazněte. Objednejte se po 4. roce věku dítěte do ambulance.

Otázka: Dobrý den, moje 4 letá dcera zadrhává (koktá), často se mi zdá, že už je to pryč a pak se to najednou vrátí. Již před rokem jsme chodili na logopedii, ráda bych logopeda změnila, chtěla bych vědět, zda je možné se této vady úplně zbavit a jaké máte výsledky u těchto dětí. Děkuji
Odpověď: Vážená paní, bohužel máme momentálně plný stav pacientů a nemáme již kapacity. Omlouvám se, zkuste někde jinde nebo zavolejte třeba za 2 měsíce. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, mám 11.letého syna, který od mala hezky a rád zpívá, chodí už 4.rok na sólový zpěv do ZUŠ a paní učitelka nám nyní doporučila hlasovou reedukaci (nedomikavost, tlačení na hlasivky, také má reflux). Chci se zeptat, zda je u vás možné a též vzhledem k blížící se mutaci, zda byste nyní doporučovala se reedukaci věnovat či přestat zpívat. Děkuji moc, Červenclová
Odpověď: Dobrý den , omlouvám se za zpoždění, ale nefungovala nám web. stránka. Obraťte se prosím nejprve na foniatrii, je třeba vyšetřit hlasivky a odborně posoudit. Pokud vám foniatr doporučí hlasovou reedukaci u logopeda, potom dejte vědět. Můžete dojít na Foniatrickou kliniku v Žitné ulici nebo Bulovka MUDr. Stoilová na ORL. Asi bych Vám doporučila Fon. kliniku. Mají tam vhodnější přístroje. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, jsem dospělá a věnuji se zpěvu a divadlu. Učitelka na zpěv si všimla, že mám výrazné sykavky. Je možné i ve věku 22 let napravit výslovnost sykavek? Není to příliš výrazné, sama jsem si toho ani nevšimla, běžně si toho nikdo nikdy nevšiml, ale lidé z této branže to postřehli. Děkuji za odpověď Drahomíra Rezková
Odpověď: dobrý den, reaguji na Váš dotaz ohledně sykavek. Zřejmě se jedná o vadu sigmatismus stridenc - výrazná výslovnost ostrých sykavek. náprava je určitě možná u logopeda i v dospělosti, bohužel máme plný stav a nemáme volná místa. zkuste nějaké jiné zařízení. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, mám 3,5 letého syna, který nechce říkat slovo já, ale pořád používá ty(ty pojede, ty půjde, atd.)Už si s tím opravdu nevím rady, i když ho pokaždé opravuji. Dále nepoužívá písmenka v,j na začátku slova, místo slova např. motorka řekne botorka, ale při tom maminka řekne bez problémů. A teď začal místo č říkat ch a zasekávat se když se chce vyjádřit. Nikdy to nedělal, spíš si myslím, že napodobuje nějaké dítě ve školce, ale nechce se to odnaučit. Když jsem to řešila s doktorkou, řekla mi ať počkám do září, ale já bych to chtěla začít řešit co nejdříve. Prosím o radu jestli navštívit logopeda či s tím počkat. Děkuji.
Odpověď: Vážená paní, váš syn bude mít zřejmě vážnější poruchu řeči, založenou na nezralosti CNS. Bylo by dobré co nejdříve se objednat na logopedii a v žádném případě ho nenutit do řeči ani neopravovat vadnou výslovnost. neplynulosti( zadrhávání v řeči plynou také z nezralosti CNS a také z tlaku na řeč z vaší strany. prosím objednejte se telef. na č. 723448884. S pozdravem Slezáková

Otázka: Zde uveďte Váš dotaz ...Dobrý večer,můj3,5letý syn trpí těžkou dyslálií,podle naší OL je na logop.vyš ještě malý.Mně se to nezdá,v kolika letech je u takové poruchy vhodné začít s logop.cvičením?Děkuji Kateřina
Odpověď: dobrý den, podle vaší zprávy se nedá určit, zda váš syn potřebuje logopedickou péči již nyní, ve věku 3,5 let nejde při nápravě zatím o jednotlivé hlásky , ale zda se dítě vyjadřuje, umí tvořit věty nedělá dysgramatismy, umí vytleskat slova a doplnit rým. Na nápravu hlásek je jěště brzy. s pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den, mám 4 letého syna, který má na svůj věk velmi rozšířenou slovní zásobu, mluví ve složitých větách, ale nedaří se mu říkat L, R, Ř. Do kdy máme vyčkat s návštěvou logopeda? Děkuji.
Odpověď: Omlouvám se za zpoždění odpovědi, nefungoval nám web. Pravděpodobně budou problémy vašeho syna s výslovností motorického charakteru, tzn. špatné motoriky zejména jazyka - zkoušejte se synem před zrcadlem elevaci jazyka - zvedání jazyka na patro, tlaky jazyka o patro, hlazení odzadu dopředu, klapot jazykem o patro, "čertíka" - v předozadním směru, také olizování, zvedání vyplazeného jazyka..., Na logopedii můžete přikít již kolem 4,5 roku. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den paná doktorko.Mám syna,kterému byly v červnu čtyři roky.Stále neříká písmenko K a G.Buď je úplně vynechá,nebo je nahradí písmenkem T nebo D.Jinak říká všechna pásmenka včetně R a Ř.Paní doktorka mi doporučila nechat návštěvu logopeda až do předškolního věku.Ráda bych se zeptala,zda je to potřeba řešit již nyní,nebo opravdu počkat rok,dva.Bojím se,aby si nezvykl tato písmenka do budoucna ignorovat,když ví,že to jde i bez nich a občas je s tím velká legrace jako např.: na trávě se pase tráva,nebo k večeři máme tustus s tutuřicí:) atd....Předem děkuji za Vaši odpověď.Pokorná Soňa, Praha 8-Kobylisy
Odpověď: Vážená paní Pokorná, podle toho, co píšete není řečová vada vašeho dítěte nijak vážná, hláska K není nadstavbovou hláskou, ze které by vycházely jiné hlásky, je poměrně snadná, ale protože se tvoří vzadu na stěně hrtanu, děti mají někdy problém zasunout jazyk směrem vzad a vyvolává to u nich dávicí reflex. Bylo by opravdu lépe vyčkat sprvné doby na nácvik, nejlépe kolem 5. roku, můžete i mírně před. Nebojte se, nezafixuje si špatnou výslovnost natolik, aby se ji nepodařilo vyvodit a zafixovat. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den paní doktorko, mám skoro 5 letého syna. Doma velmi upovídaného nicméně mu nejde R a Ř a když se zapomene tak polyká L. Problém nastal ve školce, když mně paní učitelka oznámila, že syn s nima nemluví a jen kroutí hlavičkou. Nevím co s tím, je potřeba vyhledat odbornou pomoc?
Odpověď: Ano, je potřeba docházet na logopedii. Objednejte se co nejdříve. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobrý den paní doktorko. Měla bych na Vás dotaz ohledně mé 19 měsíční dcery. Nějak se nemůže rozmluvit. Používá slovo máma, táta a občas dědě a napodobuje zvuky zvířat a auta. Přijde mi že se snaží něco říct, ale nejde jí to a pak se začne hrozně vztekat. Doma na ní hodně mluvíme, snažíme se jí vysvětlovat, číst knížky, když něco chce tak chceme aby se nám to snažila říct, ale vždy to zkončí vztekem. Začínám si dělat straosti, jestli je to normální že nemluví nebo jestli neděláme neco špatně. Prosím Vás o názor. Jestli máme pokračovat a zatím to neřešit nebo vyhledat odborníka. Děkuji moc za odpověď přeji krásný zbytek dne Pikalová
Odpověď: Vážená paní Pikalová, vývoj řeči vaší dcery je podle vašeho popisu opožděný a tím také rizikový. Je potřeba, abyste zmírnili tlak z vaší strany na nutnost verbální odpovědi vaší dcery. Nenuťte ji do něčeho, v čem se necítí dost pevná, proto také ty afektové reakce na váše pobídnutí k řeči. Dejte ji dostatečné zázemí a podporu tzn. každý den si budete říkat lidová říkadla, rytmizovat a zpívat dětské lidové písničky, prohlížet dětské knihy, opakovat názvy jednotlivých postav, věcí i činností. Budete tvořit jednoduché věty a nebudete nutit dítě k opakování a už vůbec k samostatné produkci. Řečový projev vaší dcery začne opakováním podst. jmen nebo citoslovcí po vás, ale pokud ji nebudete nutit. Opakování bude zřejmě zpočátku velmi patlavé , ale vy musíte ocenit snahu a budete ji stále chválit při každém pokusu o komunikaci. Můžete ji pomoci roztleskáváním jednotlivých slov. Vyčkejte do dovršení 24 měs.věku a pokud nezačne vaše dcera opakovat po vás podst. jména a tvořit dvouslovné kombinace , objednejte se do logopedické ambulance. S pozdravem Slezáková

Otázka: Dobry den, je mozne se k vam objednat, pokud nemam doporuceni od lekare, ale citim potrebu zlepsit svoji rec? Dekuji!
Odpověď: Je možné se samozřejmě objednat, bez doporučení od lékaře si však musíte logopedickou reedukaci hradit. Jedno sezení cca 30 - 40 min. stojí 200 Kč. S pozdravem Mgr. Slezáková

Otázka: Dobrý den, jaká je pravděpodobná frekvence terapií u 3letého chlapce s opožděným vývojem řeči prostým (říká 15 slov, slova nespojuje)? Jak dlouho 1 terapie trvá? Děkuji
Odpověď: Dobrý den, terapie dítěte s OVŘ je většinou dlouhodobější , frekvence návštěv je přibl. 2x za měsíc po 40 min. s pozdravem Slezáková

Otázka: Musím se předem objednávat do Vaší ordinace?
Odpověď: Ano, před každou návštěvou se objednejte na uvedených telefonních číslech nebo e-mailu.